zondag 19 januari 2014

Bijna weg

You can't start a fire
Worrying 'bout your little world falling apart
This gun's for hire
Even if we're just dancing in the dark.”

Bruce Springsteen


Ik kijk in de woonkamer om me heen en zie dozen staan.
Ik kijk in mijn kantoor en overal liggen mapjes met uitdraaien, waardevolle papieren en bevestigingen. Overal staan aantekeningen en alles is een reminder.
Ik kijk in de keuken en zie heel veel keukengerei dat ik al jaren niet gezien heb. Hadden we dat nog?, vraag ik me in stilte af.
Ik kijk in de speelkamer en vraag me af hoe we die leeg gaan krijgen.
Ik kijk in de slaapkamers en merk dat ze in meerdere opzichten al leeg beginnen te raken. De sfeer van het vertrek begint zich al aan te dienen als ik de lege planken zie en de dozen op de overloop.

Een week voor vertrek haal ik de bedden van Trent en Max uit elkaar en het bureau van Trent. Ze slapen met hun matras tot ons vertrek op de grond. Wanneer de bedden uit elkaar zijn en de planken en onderdelen tegen de muur staan is opeens de slaapkamer geen slaapkamer meer. Alsof de ziel eruit is. De kamers waar ze jaren hebben geslapen en “gewoond” zijn opeens geen kamer meer, maar een plek om te overnachten. Een zielloze ruimte met een stoel, een kast, een matras op de grond en planken tegen de muur. Zelfs de foto’s aan de muur verliezen hun glans.

Wanneer Trent en Max thuis komen uit school reageren ze positief. Geen spoortje sentiment of geklaag waarom hun kamer al is afgebouwd. Max verteld nog over een 9 die hij heeft gehaald voor een opdracht van school. Bizarre tegensteling. Hij is enthousiast en blij hoe goed het gaat op school, maar ons huis laat zien dat het 2 werelden zijn waarin we leven. Een compliment hoe de jongens zich zijn blijven inzetten ondanks dat ze weten dat we over een week in AustraliĆ« zijn. Het zal voor de kinderen toch weer een hele overgang worden om opnieuw te settelen in AustraliĆ«. Ze kennen de school, hun vrienden, hun omgeving, maar herinneringen zijn vaak zoet en het zal af en toe nog zwaar genoeg zijn om te merken dat niet alles zo mooi was zoals het in hun geheugen ligt opgeslagen…

3 dagen voor vertrek is de grote finale. Zondag. Het hele huis wordt gedemonteerd. TV van de muur, laatste keukenspullen inpakken, koffers inpakken en heel veel weggooien. Alles wat niet in een doos past staat in de woonkamer. Ik meet de lengte van de container en bekijk de spullen in de woonkamer. Ik ben benieuwd of alles er inpast.

Familie en vrienden komen langs of we zoeken ze op. Afscheid nemen went nooit, helemaal niet voor de achterblijvers. Wij zijn op een missie en gaan onverstoorbaar verder met inpakken en ons klaar maken voor vertrek. Hier en daar zetten we onze emoties aan de kant omdat we alleen maar aan woensdagochtend denken. Door de poortjes bij Schiphol en dan het vliegtuig in. De eerste grote stap is maandag wanneer de container voor de deur staat. Onze spullen, ervaringen en belevenissen, ingepakt in dozen gaan de lange reis maken. Wij volgen woensdag. We zijn er bijna.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten